Sider

19.09.2013

Frisk morgenrutine

Photos: ladybird
Jeg har vært ganske dårlig på å ha en god rutine med mine greens og supermat de siste månedene. Men nå skal det bli andre boller. Hver morgen starter jeg med en liten shot med hvetegress og eplejuice. Visste du at det sies at 1 ts hvetegress skal tilsvare cirka en kilo grønnsaker i næringsverdi?

Så hva kan egentlig hvetegresset være godt for?
- det kan virke rensende på hud, blod, lever og tarm
- kan virke antiseptisk og antibakteriellt 
- kan styrke immunforsvaret
- kan motvirke frie radikaler

Sålangt har jeg merket litt vondt i hodet og at man blir litt rar i magen. Kanskje ikke så rart i og med at hvetegress inneholder 7 ganger så mye fiber som brokkoli.

Jeg skal ihvertfall fortsette med denne morgenrutinen, og satser på en litt piggere og freshere høst!

Nå bruker jeg hvetegress fra I Am Pure og Soma

I have to admit, my greens and my superfood haven't been used that regularly the last months. But hey, cheers for new beginnings! I've started taking a wheatgrass shot every morning, first thing! Got me some headache and rumbling stomach in the beginning, but now everything feels lighter.

Did you know that one small spoon of wheatgrass could equal one kilo of vegetables in nutrition value? And that wheatgrass have 7 times the amount of fiber that broccoli? No wonder it has a cleansing effect. It is also said to simulate metabolism, cleanse the blood, reduce over-acidity, oxygenate and help the body fight inflammations.

So, I'll boost my body with a wheatgrass shot every morning!

4 kommentarer :

Anonym sa...

Du vet at den eventuelle effekten er placebo?

Ladybird sa...

Anonym: Placebo er det vel alltid en fare for. Jeg kan jo ikke gi noen vitenskapelig analyse av hva som skjer med kroppen min, men jeg kan fortelle litt om min erfaring :-)

Henriette sa...

Det er så spennende med supermat, men det finnes jo et hav å velge i. Hva anbefaler du å prioritere for en nybegynner som ikke ønsker å bruke hele lønningen på supermat? :) takk for at du deler!

Ladybird sa...

Hei du Henriette! Det med supermat er veldig spennende og et fint supplement til det vanlige kostholdet. Jeg synes egentlig ikke jeg kan nok om det til å anbefale deg noe spesifikt, men kanskje det kan være greit å starte med en miks av ulik supermat, f.eks Supergreens. det eneste som kan være dumt med en miks er at hvis du reagerer på en av ingrediensene, så er det vanskelig å finne ut hvilken når det er en miks. Mye av supermaten kjøper jeg på iHerb, det er ofte mye billigere (se på rabattkoden nede på høyre side på bloggen, da kan du spare litt på første kjøp). Ellers er jentene på Super Helse kjempeflinke, og de har en egen introguide for nybegynnere her: http://super-helse.no/supermat/kom-igang-vi-hjelper-deg-her.html :-) Jeg ville kanskje anbefale deg å gå for en greens og kokosolje, får da får du dekket ganske mye :-)