Sider

29.08.2012

Pierre Robert vinneren

Photo: ladybird
For en uke siden la jeg ut en konkurranse der en av dere unne vinne et treningsett fra Pierre Robert. Jeg fikk inn masse fine treningstips og vinnertipset vil jeg dele med dere:

"Mitt aller beste og viktigste helsetips, er å slutte å slanke seg!! Ja, du hørte helt riktig. I januar 2012 endte jeg mitt 32-år lange mareritt som startet da jeg var 15, etter en ubetenkt kommentar fra en i vennegjengen, som fortalte at jeg var såå bred over baken. Lite visste jeg da, at jeg bare hadde fått former, og slett ikke var overvektig i det hele tatt. Det ble starten på et årelangt helvete med spiseforstyrrelser og jojoslanking. "Alt" var fy- og neimat, og jeg kunne aldri kose meg med å lage gode retter eller nyte mat som en av livets store gleder og trivselsfaktorer. Gjorde jeg det, så fikk jeg alltid dårlig samvittighet, og måtte sulte meg i dagevis etterpå. Har forsøkt "alt" av slankekurer, med resultatet at jeg gikk opp og ned i vekt som en jojo, og egentlig bare la på meg gradvis mer og mer. Dette resulterte også i at jeg ble slapp og manglet energi til noe som helst, og den onde sirkelen var en realitet.

Dette helt til jeg i januar tilfeldigvis så et program på TV hvor en lege foreslo å gi seg selv en Pig-out day i uka. En dag hvor man kunne spise alt det man hadde lyst på, og så heller være litt mer fornuftig resten av uka. Jeg syntes dette hørtes ut som en god ide, og resultatet er nå at jeg har tatt av 20 kilo siden januar, gått over 50 mil, svømt mange kilometer og har bøttevis med energi og overskudd. Jeg kan nå glede meg over maten, og ingenting er "ulovlig" å spise lengre, bare jeg ikke putter i meg kaloririk mat 7 dager i uka. Får jeg lyst på en softis på en tirsdag, så sier jeg bare til meg selv at det ikke er så farlig, for jeg kan jo spise den på førstkommende lørdag. Tar bort alt stresset med slanking, og gjør at jeg ikke lengre tenker mat 24 timer i døgnet. Nå er det å komme seg i treningstøyet og joggeskoene som er i fokus. Fryder meg over å kjenne at formen blir bedre og bedre, og kan glede meg over å handle inn til spennende middager med familien, i stedet for bare å fokusere på at jeg kun kan kjøpe inn det magreste av det som finnes i butikken.
Jeg har fått et nytt liv, og har snudd den onde sirkelen til en god en.

Anbefaler alle å slutte å straffe seg selv med rigide slankekurer som aldri fungerer mer enn i noen uker allikevel, og heller belønne seg selv med flotte turer i skog og mark, eller noen deilige treningsøkter hjemme eller på treningssenteret. Finn den treningsformen som passer en selv, og ikke ha det travelt med å endre kroppen sin. Både vekttap og muskelbygging tar tid, og man skal ikke fokusere så mye på det, og heller på å trives med de aktivitetene man velger å holde på med underveis. Det MÅ bli en ny livsstil, og ikke bare noe man gjør for å komme inn i bikinien til sommerferien" 

Tusen takk for ditt bidrag Beate! Viktige ord i en hverdag der flere og flere lar sunnhet, trening og helse ta en litt sykelig vending. Kos deg masse med ditt nye treningstøy, jeg tror du kommer til å bli like glad i det som jeg er!

Tusen takk for alle fine tips dere sendte inn - jammen har jeg en gjeng spreke og oppegående lesere!

3 kommentarer :

Q sa...

En verdig vinner! Gratulerer til Beate. :)

BMB sa...

Tusen, tusen takk! :D <3

Lydia sa...

Ååh, søren for ferietur som ødelegger bloggleserutinene! Men verdig vinner da (:

- L