Sider

13.05.2012

Detox done!


Photos: ladybird
På fredag var detoxuka mi over for denne gang. Selv om uka gikk ganske så uproblematisk for seg så var det deilig å ta fredagskvelden med en skikkelig spicy pizza og et glass rødvin!

De to siste dagene av detoxen gikk veldig fint, litt trøttere enn vanlig, men ellers helt fin. Tenkte å fortelle dere litt mer om opplegget jeg fulgte, siden dere har vist veldig interesse i detoxen min. Først vil jeg bare presisere at jeg synes det er litt vanskelig å skrive om mat, helse og trening, da jeg på ingen måte vil være med på å skape usunne idealer. Vil ikke at bloggen min skal være et sted som bidrar til at jenter (og gutter) føler at de ikke strekker til, at de ikke er pene nok, tynne nok, ikke trener nok...dere forstår nok hva jeg mener. Bloggen skal være et "happy place" hvor jeg deler ting som inspirerer og ting som øker hverdagslykken. Med andre ord - vær glad i deg selv, akkurat slik du er.

En detox for meg handler om å hjelpe kroppen til å renske ut avfallstoffer på en skånsom måte, på ingen måte sulte kroppen, men heller proppe den full av vitaminer og næringsstoffer! Derfor tok jeg utgangspunktet i en juicedetox som er nøye satt sammen for at man skal gi kroppen det man trenger.  Dn går ut på at man skal drikke seg gjennom et nøye sammensatt program av juicer, fra morgen til kveld. Jeg valgte allikevel å gjøre noen tilpasninger, da jeg synes en uke på bare juice er litt drøyt. Derfor valgte jeg å ta med meg salater, oppskåret frukt og grønnsaker og nøtter til lunsj, og også lage meg en god salat til middag. Jeg tilsatte også litt ekstra supermat, oljer og frø i juicene, for å sørge for at jeg fikk i meg fett og protein. Juice detoxen jeg brukte er utviklet av en mann som heter Jason Vale, også kalt the Juice Master. Haha! Han har en egen bok og en app rundt denne detox uka, som han kaller for 7lbs in 7 days. Kjenner at jeg ikke er helt happy med det navnet, siden sunnhet er viktigere enn vekt, men det får jeg nå ikke gjort noe med. Uansett opplegget er godt og lett å følge. jeg lastet ned app'en og der ligger egentlig alt du trenger. En oversikt over alle oppskriftene, hva som anbefales å drikke hver dag og en egen handleliste.

Du kan velge selv om du vil kjøre en dag med juicing, om du vil kjøre hele uka, ja det er opptil deg. Noe som egentlig er veldig fint, for da kan man jo kanskje legge inn en slik juice-dag en gang i måneden, eller med jevne mellomrom. Hvis du har lyst til å teste ut noen av  juicene så finner du også mange av oppskriftene her.

Etter en vel endt uke føles det godt å ha proppet kroppen full av næringsstoffer, huden gløder litt mer og jeg sover utrolig godt. Også sitter jeg igjen med noen nye gode vaner som jeg kommer til å ta med meg. Sist, men ikke minst vil jeg si en ting til dere som vil teste en detox - finn et opplegg som passer deg, som du kan utføre med glede, en glad kropp er en sunnere kropp!

6 kommentarer :

Lydia sa...

Jeg tenkte å ta en Detoxuke i uka som kommer nå, har så lyst til å prøve! Hadde vært gøy å sett om det funker og i tillegg så innebærer jo 'menyen' mat som jeg liker å spise masse av :D Kjør på med dine tips!

- L

Katrine sa...

Hei!
Utrolig inspirerende blogg :) Jeg er veldig glad i selv å ta en smoothie (med masse frø for metthetsfølelsen ) til frokost. Syns det gir meg en god start på dagen, også er det jo så godt ! Kan du ikke dele noen gode oppskrifter hvis du har ? Trenger ikke å være fra detoxuken, og trenger ikke å være noe kompliserte oppskrifter :)

Lin sa...

Så bra at du likte Detoxen! Jeg skjønner godt at du har lagt til faste måltider innimellom. Tror det er lurt!

Takk for at du deler, og jeg setter pris på om du deler evt oppskrifter på noe du likte ekstra godt av salater, juicer og smoothies :)

Ladybird sa...

Lydia: Jeg så du hadde startet, så gøy!! Jeg spiser jo masse frukt og grønt selv, så overgangen var ikke så hard. Men det er sjelden jeg bare spiser (og drikker det) i en uke. Også er det viktig å implementere en del av de mer rensende fruktene og grønnsakene som sitron, selleri, persille, ulike typer kål, reddiker, asparges (hvis det har litt bitter smak så er det som regel veldig rensende på kroppen). Og masse fiber og slikt som hjelper magen å kvitte seg med avfall. Håper du får en fin detox ;))

Katrine: det er en av mine frokostfavoritter også! har du prøvd hempfrø? de er supersunne, inneholder masse sunne omega 3 syrer og smaker kjempegodt! jeg kommer til å dele litt oppskrifter med jevne mellomrom, du kan også søke på ord som salat, juice i søkefeltet, så får du opp det jeg allerede har skrevet ;) Tusen takk for fine ord, det er veldig hyggelig!!

Lin: Jeg skal fortsette å dele litt oppskrifter med dere, både fra detoxen og andre favoritter jeg har. For meg var det nødvendig med litt fast føde, ellers tror jeg magen hadde fått sjokk når jeg begynte med fast føde igjen, ikke noe vits å utsette den for det :)

Anonym sa...

Må du ha en juicer til oppskrifene, eller holder det med en blender?

Ladybird sa...

Anonym: En del av oppskriftene kan du nok lage med en blender også :) Ihvertfall hvis du takler at det er litt chunky. Så kan man jo tilpasse oppskriftene litt da, hvis det er noe man absolutt ikke kan bruke i en blender :) det ligger en link i teksten til The Juice Master sine sider, han har en del oppskrifter på siden, du kan jo ta en titt på oppskriftene der før du eventuelt kjøper appen :)