Sider

31.05.2009

SPF


Photos: Ladybird
Pinsen byr på fantastisk sol og jeg kan ikke annet enn å oppfordre dere alle til å ha på høy solfaktor. For det første; steking er harry! (Ta en titt på bilder i ukeblader, se hvor harry det egentlig ser ut når soling går for langt.) Tiden der man smurte seg inn med olje og skulle bli brunest mulig er over, for lengst. Det finnes en grense for hvor solbrun man kan være før det blir lite attraktivt. Så begrens grillingen litt, du ser bare ut som en rosin om noen år uansett.

Og en erfaring jeg har gjort meg er at jo høyere faktor jo bedre. Før hadde jeg en tendens til å bruke rundt SPF15, da det var den laveste "aksepterte" faktoren å bruke. Nå er det SPF 30 som gjelder. Og fordelene er mange, brunfargen blir mye finere og jevnere, den varer mye lenger og jeg blir ikke brent. Jeg har en hud som tåler mye sol og i utgangspunktet sjelden blir brent, men den passes også godt på, for brent hud er skadet hud. Gjerne en skade som følger deg resten av livet. Har man brent seg skikkelig i barndommen så har huden ofte fått en varig skade og vil være ekstra ømfintlig for sol resten av livet. Så pass på huden din, kjør på med høy solfaktor og bli smekker. Det er vel uansett bedre å kjøre på med høy faktor og nyte hver soldag, enn å ta sjansen med en lavere, bli brent og tilbringe noen dager innendørs. Huden din skal du ha lenge, ta vare på den!

Husk også ekstra høy faktor, gjerne sun block på overleppa. Da unngår du den brune barten som ofte dukker opp her under soling og som er alt annet en flaterende. Det er et kjært tips jeg fikk av en modellvenninne.
---------------------------------------------------------
The sun is shining and I advise you all to use high SPF. I'm using SPF30 at the moment. Enjoy the sun, but take care of your skin. And why not use high SPF, your tan faster, the tan last longer, and the color is more beautiful. Enjoy!

4 kommentarer :

Camilla sa...

Sunblock på overleppa er notert:-)

Ladybird sa...

Camilla: Vi vil jo ikke ha bart ;)

Linn Emilie sa...

BRA INNLEGG, så viktig og beskytte seg mot solen, og solarium er VIRKELIG NO NO!! Ønsker deg en god start på uken :D

Ladybird sa...

Veldig enig med deg der ja ;) hjelper ikke om man får farge i dag om man ser ut som den skrukken i morgen ;)